ویژگی های سفره های عقد شیک و مدرن

1397/11/28 | تعداد نظرات :0 |
تشریفات مجالس مقصودلو

ازدواج به عنوان یک سنت حسنه دارای تدارکات زیادی است. جاری شدن خطبه عقد، آغاز یک زندگی مشترک را رقم می زند. اغلب افراد معتقد هستند که ویژگی های سفره عقد در خوشبختی زن و مرد تاثیرگذار است. تا چه میزان به اجزای سفره عقد دقت کرده اید؟ آیا سفره عقد شیک در خوشبختی زوجین موثر است؟ این سوال ها و هزاران نمونه دیگر ممکن است در ذهن بسیاری از افراد ایجاد شود. در ادامه به نحوه چیدمان سفره عقد می پردازیم.

معرفی اجزای سفره عقد

زیبایی یکی از ویژگی های سفره عقد به شمار می رود که در چیدمان اجزای آن باید رعایت شود. هر ماده و وسیله ای که برای تزیین سفره عقد مورد استفاده قرار می گیرد دارای هدف و مضمونی خاص است. امروزه بسیاری از افراد و حتی بسیاری از عروس و دامادها از این مسئله اطلاعی ندارند.

این هدفمند بودن اجزا، یکی دیگر از ویژگی های سفره عقد است که باید از آنها مطلع بود. قرآن کریم در سفره عقد نشان از تایید این وصلت از سوی خدا دارد و به منظور طلب یمن و برکت در جلوی آینه و بالای سجاده نماز قرار می گیرد. آینه جایگاه بعدی را پس از قرآن به خود اختصاص داده است. آینه در سفره عقد در صدر سفره قرار دارد و عروس و داماد باید در مقابل آن قرار گیرند. نگریستن از آینه به فردی که به زودی همسر او خواهد شد، دل او را مملو از پاکی و زلالی خواهد کرد.

در کنار آینه یک جفت شمعدان وجود دارد که شعله های شمع های آن به معنای آرزوی روشنایی و گرما در پیوند است. سجاده و یا جانماز یکی دیگر از اجزای سفره عقد است و بر روی آن مهر و تسبیح قرار داده شده است و گواهی است برای تعهد زوجین در انجام اصول دینی. نقل و سکه به نشانه شیرین کامی و افزایش روزی در سفره عقد شیک به کار می رود. کاسه نبات نشان از آرزوی شیرینی برای پیوند عروس و داماد دارد. تخم مرغ از گذشته تا به امروز نماد تولد بوده است و برای تداوم نسل بر روی سفره قرار می گیرد.

نان و پنیر قسمتی دیگر از سفره عقد را تشکیل می دهد. نان نماد برکت و پنیر را برای وسعت روزی بر روی سفره می گذارند. گل نماد شادابی است و از فندق و بادام و گردو به نشانه گسترده بودن سفره خوراک زوجین استفاده می کنند. عسل بر روی سفره نشان از شیرین کامی عروس و داماد دارد.

سفره عقد

سفره های عقد رنگارنگ

اغلب طراحان سفره عقد از رنگ های شاد و روشن در چیدمان سفره استفاده می کنند. شادابی و زیبایی از جمله ویژگی های سفره عقد به شمار می رود. طراحان سفره عقد بر اساس آخرین اصول مد و زیبایی از رنگ ها و وسایلی با چیدمان مختلف بر روی سفره استفاده می کنند تا شکل ظاهری آنها با یکدیگر متفاوت باشد.

اما به طور کلی می توان گفت که رنگ سفید، رنگی همه پسند و جدا نشدنی برای تمام سفره های عقد است که اغلب موسسات خدمات مجالس آن را پیشنهاد می کنند. سفید بودن آن به نشان پاکی و صداقت، یکی دیگر از ویژگی های سفره عقد محسوب می شود. تزیین جام های عسل، بادام ها و فندق ها اغلب با گل های کوچک صورت می گیرد. اما هیچ گونه تغییر رنگی در فندق ها و بادام ها و سایر اجزای طبیعی سفره صورت نمی گیرد. در حقیقت تغییر رنگ فقط به صورت جزیی در رنگ ظروف صورت می پذیرد.

سفره عقد مدرن

قیمت انواع سفره عقد

قیمت یکی از ویژگی های سفره عقد است که برای بسیاری از افراد عاملی مهم محسوب می گردد. بسیاری از افراد سفره عقد را از اماکن مختص به این کار اجاره می کنند. هزینه اجاره و یا خرید سفره عقد متفاوت است. تعیین این مبلغ به عوامل زیادی از جمله تعداد اجزا و چیدمان سفره بستگی دارد. به طور کلی برای اجاره سفره عقد باید مبلغی بین ۲۰۰.۰۰۰ تا ۱.۵۰۰.۰۰۰ تومان را پرداخت نمود.

دیدگاه ها
0
ثبت دیدگاه
دسته بندی ها
آخرین پست ها
تگ ها